Egy jó tanács stresszcsökkentésre

Szeretnék megosztani veletek egy remek taktikát stresszcsökkentésre. Napjainkban nagyon sok stresszel találkozunk. Rohanó világunkban nagy a nyomás, és a teljesítés kényszer, hogy megfeleljünk az elvárásoknak mind a munkában, mind otthon. És a sok stressz rengeteg egészségügyi kockázattal jár, hajhullásól kezdve depresszión át szív és érrendszeri betegségekig. Ezért aktívan kell tenni ellene.

Az alábbiakban szeretnék bemutatni egy módszert, amit én is használok, hogy minimalizáljam a rossz érzéseket, mint pl a stressz, az életemben. Ez a módszer pedig a meditáció.

Mit kell tudni a meditációról? Alapvetően egy keleti filozófiákból (pl.: a buddhizmus) jön. Bár, Európában és a keresztény hitvilágban is léteznek olyan gyakorlatok, amelyek a meditációra hasonlítanak. A meditáció legfőbb jellemzője, hogy egy befelé figyelő, relaxált állapotot hoz létre, amely kizökkenti az embert a hétköznapi működésből. Bár vallásos gyökerei vannak, a technika használható mindenfajta teológiai háttér tudás, vagy spirituális fogékonyság nélkül.

A meditációnak bizonyítottan jótékony hatásai vannak mind a pszichés, mind a testi működésre. Kutatások igazolják, hogy hatékonyan csökkenti a stresszt, a szorongást, és még a depressziós tünetek egyes enyhébb fajtáira is hatásos lehet. Aki rendszeresen meditál az kevésbé fáradékony, hangulata kiegyensúlyozottabb, és jobban tud koncentrálni. Mert ez a lényeg: a koncentráció. Manapság a gyors információ áramlás és a multi tasking pont a koncentrációs képességeinket rombolja. Nehezen tudunk egy pontra fókuszálni, ha a figyelmünket eltereli a telefon pittyegése, a tévé hangja, vagy csak a rengeteg teendőnk súlya.

És innen eredeztethető a stressz nagy részi is. Hiszen nagyon hatékonyan kell megoldanunk rengeteg feladatot. Sokkal többet várunk el magunktól, mint 100-200-1000 évvel ezelőtt, tehát az agyunknak “nem volt ideje hozzászokni a dologhoz” evolúciós nézőpontból nézve. Nem szeretném ezt túl részletezni, hiszen nem ez a cél, ha valakit érdekel a téma, érdemes keresni ide vonatkozó tanulmányokat.

De ez nem jelenti azt, hogy nem tudnánk megbirkózni a feladatok tömkelegével. Meg tudunk. És pont a stressznek hála, ami kis mértékben serkentőleg hat, és nagyobb teherbírást eredményez. A baj ott van, hogy nem tudunk kikapcsolni. Előbb-utóbb elfáradunk, szükségünk lenne egy kis pihenésre, de a problémák csak jönnek tovább, a mi stresszünk pedig krónikussá válik.

Erre jelent megoldást a meditáció. Hiszen pont ez a lényege, a kikapcsolódás. A meditáció során egy alvás-közeli állapotba kerülünk, ahol ki tudunk kapcsolni, és pihentetjük kicsit érzékszerveinket. Nem a külvilágra figyelünk, hanem befelé, saját magunkra. Ez által jobban megismerhetjük magunkat, a belső működésünket, és így nem csak levezetjük az idegességet, de megtanuljuk elkerülni is.

Ez mind nagyon szép, és jól is hangzik, de hogy álljunk hozzá a meditációhoz?

A legegyszerűbb technika hogy egy kényelmes helyzete felveszünk, a legjobb a török ülés egyenes háttal, vagy egy fekvő pozíció. Aztán elkezdjük ellazítani a testünket. Egyik porcika a másik után, lábujjaktól a fejtetőig. Majd megpróbálunk egy dologra koncentrálni. Lehet ilyen például a légzésünk. Vagy a gondolataink váltakozása. Sok minden lehet az az egy dolog, ez a meditáció típusától is függ. Egyes gyakorlott szerzetesek például egy forgó gömböt képzelnek maguk elé, és arra koncentrálnak hogy egy irányba forogjon. Ez így érdekesen hangzik, de próbáljátok ki, elég nehéz.Ez alapvetően mindenre igaz a meditációban, hogy elsőre nehéz elérni a kívánt állapotot, de gyakorlással egyre könnyebbé és könnyebbé válik.

Vannak eszközök, amik segíthetnek nekünk a meditációban. Ezek általában egy adott vallási kultúrához kötődnek, de szintén használhatóak vallási meggyőződés nélkül. Ilyenek például a füstölők, melyek mindenfajta spiritualitás nélkül is kellemes illatot varázsolnak. Aztán vannak különböző párnák, melyek a megfelelő póz felvevésében segítenek. És ott vannak a hangtálak, amik a személyes kedvenceim.

A hangtál gyakorlatilag olyan mint egy álló harang. A mérete és súlya alapján különböző hangokat tud produkálni. És ezek rezgései és persze hangja segít elmélyülni. Több fajtájuk létezik, géppel készített tálaktól kezdve a kézzel kovácsolt példányokig, díszes és kevésbé díszes kivitelben. Továbbá, ha valaki jártas ezeknek a spirituális vonatkozásában, a tálak egyes csakrákra rezonálnak, és ezek alapján is lehet keresgélni.

Rengeteg vallási dologra használják őket, csakra gyógyítástól kezdve a feng shuiig rengeteg területen. De mi, akik laikusan állnak a témákhoz, is hasznukat vehetjük. Például hangszerként gyönyörű hangja van, persze kell egy kis gyakorlás mire tökéletesen tisztán fogjuk tudni megszólaltatni, de teljesen megéri. Aztán, a használatuk segít megnyugodni, ellazulni. A rajtuk való gyakorlás kikapcsoló. És rengeteg mindent is tanulhatunk általa, a türelmen keresztül a kitartáson át a következetességig. Meg kell találni a megfelelő módot, amikor a legtisztábban és legcsengőbben szól. Aztán enyhíthetünk a fogáson, vagy éppen erősíthetünk, ezzel változtathatjuk a hangszínét.

Akinek sikerült felkeltenem az érdeklődését, annak az alábbi weboldalt ajánlom: https://www.nepalitermekek.com/collections/tibeti-hangtalak

Itt nagy választékban és széles árkategóriákban nézelődhetünk és kiválaszthatjuk a hozzánk leginkább illőt. Ugyanakkor ezen az oldalon részletes leírás is van, hogy mi a hangtál használatának a spirituálisabb része, és hogy hogyan kell elkezdeni, megtanulni. Én is tőlük vettem, és nagyon elégedett voltam. 17 ezer felett ingyenes kiszállítást garantálnak, ami egy jó lehetőség. Egyébként pedig a GLS szállít náluk, ők egy megbízható cég, általában feladás után 2-3 napom belül kihozzák az árut. És nem csak interneten lehet fizetni bankkártyával, hanem utánvéttel is a futárnak. Így még kockáztatni sem kell, hogy esetleg nem jön meg a rendelés.

Más termékeket is árulnak egyenesen Nepálból.  A rengeteg vallási kellék mellett, lakberendező cikkeket is lehet náluk találni. Aki érdeklődik ezen a vonalon, az keresse meg őket. Nekem csak pozitív tapasztalatom van velük eddig.

Ennyit szerettem volna, remélem tudtam segíteni, és hasznosnak találjátok a kis leírásomat a meditációról. Nekem bejött. Szóval egy próbát mindenképpen megér.